“Dankzij corona hebben we de individuele dagopvang van cliënten met dementie omarmd.”

27-05-2020

Anja begeleid als casemanager dagelijks mensen met geheugenproblemen. Van de diagnose tot het begeleidingsplan, de coördinatie en de persoonlijke begeleiding van cliënt en mantelzorger, als casemanager ben je van A tot Z betrokken. ‘Elke cliënt vereist zorg op maat. Zo kijken we wat er voor hem of haar nodig is om zo lang mogelijk op een prettige manier thuis te blijven wonen. De behoefte van de cliënt staat hierbij altijd voorop. We stellen een persoonlijk begeleidingsplan op en komen regelmatig op huisbezoek om te kijken hoe het gaat. Het is ongelofelijk belangrijk dat alle betrokkenen begrijpen wat de ziekte inhoudt en welke gevolgen het kan hebben.’

Verandering in coronatijd
De uitbraak van het coronavirus had tot gevolg dat de huisbezoeken van de casemanagers zijn beperkt tot de meest noodzakelijke. Daarnaast moest de dagbesteding in groepsverband worden stopgezet. Anja: ‘Voor veel mensen met dementie is de dagbesteding van groot belang. Het geeft structuur en een zinvolle invulling aan de dagelijkse gang van zaken. Het was daarom belangrijk hiervoor een alternatief te ontwikkelen. In goed overleg met de collega’s van de dagbesteding is de begeleiding in eerste instantie individueel ingezet. Sinds kort is er ook een kleinschalige dagbesteding gestart met maximaal vier cliënten.’

Anders werken als voorheen
Door de veranderingen in coronatijd zijn de routine en werkzaamheden van Anja veranderd: ‘Voorheen kwam ik bij de mensen thuis en was ik voortdurend onderweg. Tegenwoordig doe ik vrijwel alles vanuit huis en spreek ik de cliënten voornamelijk telefonisch. Dit maakt het werk een stuk intensiever. Je moet ontzettend goed luisteren om erachter te komen wat je wilt weten, aangezien je de interactie thuis niet ziet. Ik mis dan ook het persoonlijke contact met de cliënten en mantelzorgers. Daarnaast zijn mijn eigen werkzaamheden nu aangevuld met een deel van de coördinatie van de individuele begeleiding. Hierdoor ben ik meer bezig met wie wanneer waar moet zijn, zodat ook in deze tijd iedereen de persoonlijke aandacht krijgt die hij of zij nodig heeft.’

Teamspirit
Als casemanager ben je de schakel in het web en ben je continue in contact met collega’s binnen het team, maar ook met de professionals vanuit andere disciplines en organisaties. De manier hoe Anja en haar collega’s zijn omgegaan met de nieuwe uitdagingen toont aan hoe belangrijk dit contact is: ‘Ik vind het prachtig om te zien hoe we zo snel hebben kunnen inspelen op de veranderende tijd. Nieuwe initiatieven zijn in razend tempo opgezet en omarmd. In het verleden werd de individuele begeleiding nog maar weinig geboden in onze regio. Nu hebben we kunnen aantonen dat het een goed ‘product’ is, en het voor cliënten een belangrijke aanvulling kan zijn om het thuis langer op een goede manier te redden.

Ik ben dan ook trots op hoe we dit binnen De Zorgcirkel in zo’n korte tijd voor elkaar hebben gekregen.
Anja Niggebrugge Casemanager regio Purmerend

Tot slot
Volgens Anja zijn niet alleen de medewerkers in de frontlinie helden, maar ook de medewerkers achter de schermen: ‘Ik krijg veel waardering voor mijn werk. Uiteraard is dat leuk om te horen, maar vergeet niet de mensen achter de schermen, zoals de directie en regiomanagers. Zij zijn de mensen die de beslissingen moeten maken. Dit lijkt mij ontzettend moeilijk. Voor mij zijn zij ook helden.’

Benieuwd naar andere ervaringsverhalen?

Je leest ze hier