Blij dat ik kon helpen

17-06-2020

Als student verpleegkundige werkt Sara Dudock sinds 2018 parttime als assistent helpende bij Zorgcirkel De Meermin. Hier is veel ruimte om te leren van haar collega verzorgers. Alles wat ze in de schoolbanken leert, kan ze op haar werk onder begeleiding in praktijk brengen. Toen er een corona-uitbraak kwam was het alle hens aan dek, en was er voor training geen tijd. Sara bleef aan boord als helpende en stond haar collega’s bij met zaken als eten, wassen, aankleden en het verwennen van de bewoners.

Verandering
Met het sluiten van haar school kon Sara meer uren helpen op de werkvloer. Naast haar online lessen werkte ze 3-4 dagen in de week bij De Meermin. “Het was best pittig om werk met school te combineren, maar ik ben blij dat ik kon helpen waar ik nodig was. Ik was erbij toen we de uitslag kregen van de eerste bewoner, daarna ging het allemaal heel snel. Je gaat meteen in de regelmodus: we bespraken alles en namen de protocollen zorgvuldig door. Er werd heel adequaat gereageerd, maar toch was het een heftige tijd. Het was moeilijk om te zien dat sommige bewoners snel achteruit gingen. Ze zijn zo ontzettend leuk en lief, je hebt toch een band met ze opgebouwd. Zien dat mensen pijn hebben valt dan zwaar.” Inmiddels is De Meermin vrij van het coronavirus. Het is nu gelukkiger rustiger met weer meer ruimte om te leren.

Versoepelde maatregelen
Ook met de versoepelde maatregelen doet het personeel van De Meermin er nog alles aan om iedereen gezond te houden. Er zitten strenge protocollen vast aan bezoek, maar het feit dat er weer mensen langs mogen komen is al een wereld van verschil. ''Coronatijd bracht zeker eenzaamheid met zich mee. Natuurlijk probeerde we te helpen met videobellen en andere alternatieven, maar bewoners hunkeren toch naar menselijk contact met familie en naasten. Niet iedereen begreep waarom er geen bezoek kon komen, sommige bewoners dachten dat het aan hen lag. Dan breekt je hart. De huidige bezoekersregeling is dus echt ongelofelijk fijn voor iedereen. We zijn nog wel voorzichtig, want we willen natuurlijk geen nieuwe besmettingen. Maar het is al heel fijn om te zien dat de bewoners hierdoor vrolijker worden. Dat hebben ze na al die maanden echt verdient.''

Nu er meer tijd is kunnen wij de bewoners ook extra verwennen. Vaker films kijken, de haar in de krul zetten of een lekker appeltaartje met slagroom. Die extra aandacht werkt enorm opbeurend.
Sara Dudock Assistent helpende bij De Meermin en student verpleegkunde

Teamgevoel
Sara is heel erg blij met haar collega’s. “Het was zo fijn om met elkaar te kunnen praten als het even teveel werd. We konden onze zorgmanager dag en nacht bellen als we ergens mee zaten. In zo’n periode is het heel fijn om dat achter je te hebben. In het begin was het natuurlijk even zoeken, maar we zijn er als team echt sterker uitgekomen.”

 Tot slot
“Ik wil de families bedanken voor alle support. Het is niet niks om niet meer langs te kunnen komen bij iemand van wie je houdt. Ondanks dat bleven ze enorm steunen en helpen waar het kon. Zo kregen we bijvoorbeeld allemaal oude iPads zodat we met de bewoners konden videobellen. We hadden van te voren niet durven dromen dat er zoveel vertrouwen zou komen vanuit de familie, dat was enorm waardevol voor iedereen.”

Benieuwd naar andere ervaringsverhalen?

Je leest ze hier