Hoe De Meermin herstelde na een zware tijd

14-05-2020

Na de uitbraak van het coronavirus is er veel veranderd in verzorgingshuis De Meermin, onderdeel van De Zorgcirkel, in Edam. Van ‘business as usual’ naar verzorgen in isolatie, strenge protocollen en beschermingsmaterialen. Met meerdere COVID-19-besmettingen binnen het verzorgingshuis heeft De Meermin een zware tijd achter de rug. Na een intensieve periode is het merendeel van de bewoners opgeknapt.

Stefanie van der Peet, verzorgende IG en waarnemend zorgcoördinator bij De Meermin, is trots op het werk dat zij en haar collega’s hebben verricht. De vele aanpassingen en omschakelingen van de afgelopen periode zijn volgens haar goed opgepakt door het team. “We hebben deze nieuwe vorm van werken snel eigen gemaakt. Het kost wel veel meer tijd en energie, maar gelukkig is het nu rustiger aan het worden met het aantal besmettingen. De meeste bewoners die besmet waren met het coronavirus zijn inmiddels hersteld.”

Helaas zijn er ook bewoners overleden. Stefanie: “Een aantal bewoners is kort op elkaar gestorven. Ondanks dat zij achterliggende ziektebeelden hadden, blijft het verdrietig. Onze focus was om mensen in hun laatste fase zo goed en comfortabel mogelijk te begeleiden en hun naasten te ondersteunen. Familieleden mochten met één persoon per keer langskomen om afscheid te nemen in beschermende kleding. Dit was voor veel bewoners en familie heel waardevol. ”

Veiligheid van de bewoners van De Meermin staat altijd voorop
Dit betekent dat ook hier de strenge richtlijnen van het RIVM worden gevolgd. Zo komt er onder andere geen bezoek. Stefanie: “De meeste bewoners zijn dementerend. Leg dan maar eens uit dat ze niet naar buiten mogen en geen bezoek mogen ontvangen. Dat is absoluut niet makkelijk geweest. Gelukkig kunnen we bellen en videobellen met hun vrienden en familie, dat is voor nu de voornaamste vorm van contact. Inmiddels raken de bewoners hier ook steeds meer aan gewend. De familie is heel betrokken en begripvol, dat is een enorme steun. Voor zowel de bewoners als voor ons.”

Er is nog steeds veel ruimte voor persoonlijke aandacht. Stefanie en het team van De Meermin doen er alles aan om de situatie voor de bewoners zo comfortabel mogelijk te maken. Naast haar vaste taken als verzorger, is ze inmiddels van alle markten thuis: nagels lakken, haren verven en krullen, samen kaarten schrijven naar de familie of videobellen.

“Het is heel dankbaar werk; de bewoners spreken veel waardering uit. Die waardering, dat is waar je het uiteindelijk voor doet.”
Stefanie van der Peet Verzorgende IG en waarnemend zorgcoördinator bij De Meermin

Ondanks de heftigheid van de situatie, is het zorgpersoneel volgens Stefanie dichter naar elkaar toegegroeid. “Er heerste veel onrust in het begin, maar dit heeft plaatsgemaakt voor acceptatie en optimisme. We bespreken veel binnen ons team en De Zorgcirkel informeert ons continue over de huidige situatie en nieuwe richtlijnen. Daarnaast zijn er nieuwe initiatieven ontwikkeld, zo is er een telefoonlijn opgezet voor medewerkers en hun naasten om hun hart te luchten. Het is fijn dat er zo meegeleefd wordt, dat geeft veel steun.”

 

Benieuwd naar andere ervaringsverhalen?

Je leest ze hier