We hadden allemaal hetzelfde doel voor ogen: we wilde deze periode goed doorkomen en onze bewoners de beste zorg leveren

08-06-2020

Het team van Zuidland was altijd al bezig met persoonsgerichte zorg. Vroege vogel bewoners werden als eerste geholpen, de uitslapers mochten iets langer blijven liggen. Daarna kon er genoten worden van een gezamenlijk ontbijt, totdat corona kwam. Het team bleef een positieve instelling houden en zette samen de schouders onder de crisis. Met succes, inmiddels zijn de extra maatregelen afgebouwd. Bewoners kunnen de vertrouwde gezichten van het zorgpersoneel weer zien zonder mondkapjes en veiligheidsbrillen. Het is wat dat betreft weer ‘business as usual’, natuurlijk wel met de nodige protocollen, hygiënemaatregelen en aangepaste bezoekregelingen.

Verandering
Zuidland heeft de crisis dankzij adequaat handelen goed buiten weten te houden. Ondanks dat de deuren al snel dicht gingen voor bezoek, kon het team altijd de persoonlijke zorg blijven geven die ze gewend waren. De enkele besmette bewoners werden in isolatie verzorgd op eigen kamer, door van top tot teen in beschermende kleding gehuld zorgpersoneel. Jacintha, zorgcoördinator en al 18 jaar werkzaam voor De Zorgcirkel, vertelt over de adequate maatregelen: “Vanaf de eerste dag hebben we heldere instructies gekregen over de maatregelen en richtlijnen van het RIVM. De tussendeur van het pand zorgde ervoor dat we een ‘besmet’ en een ‘schoon’ gedeelte konden inrichten, wat heel effectief is gebleken. Zo konden we in het schone gedeelte goed door met het werk zoals we het kenden, en konden we de enkele besmettingen meteen indammen.

Voor de bewoners was het wel even wennen. Jeroen, al 12 jaar als verzorgende IG werkzaam bij De Zorgcirkel: “Dementerende ouderen zijn afhankelijk van onze mimieken, al die beschermende kleding was in het begin wel raar voor ze. Met vragen als “Wat heb jij daar nou?” moet je uit zien te leggen dat er een enge ziekte op de wereld is, dat is lastig voor ze te bevatten. Sommigen begrijpen het wel, maar zijn het ook zo weer kwijt. Dat maakt het wel een extra uitdaging. Maar het persoonsgerichte werken hebben we nooit uit het oog verloren, zo hebben we iedereen toch mooie zorg kunnen blijven bieden.” 

We bleven altijd doorgaan en doorzetten, ondanks de gekke tijd.
Jeroen Broeckman Verzorgende IG in Zuidland

Het nieuwe werken
Het houden van anderhalve meter afstand valt met wassen een aankleden niet altijd mee. Mensen hebben toch menselijk contact nodig. Daphne, verzorgende IG en al 14 jaar werkzaam bij De Zorgcirkel: “De bewoners hielden met onze hulp wel contact met de familie via videobellen, maar wij zijn natuurlijk de enige die ze in levende lijve zien of spreken. Juist in zulke tijden is het zo belangrijk dat we persoonlijke zorg leveren, en dat is goed gelukt. Er is nooit een tekort aan beschermingsmiddelen of materialen geweest, in die zin hebben we altijd gewoon kunnen doen wat we moesten doen. De beschermende kleding was wel benauwend, je weet gewoon dat het echt een serieuze zaak is.”

Zeker voor fysiotherapeut Elke Groot, al 16 jaar in het werkteam van De Zorgcirkel, waren de dagen anders. Toen haar eigen discipline niet meer uitgevoerd kon worden vanwege de maatregelen, bood ze zich direct aan om het zorgpersoneel te ondersteunen waar nodig. “Het was mooi om iets praktisch te kunnen doen en zo bij te kunnen dragen. Ik kreeg als fysio vanaf de zijlijn al best veel mee van de zorg, maar nu zie ik alle werkprocessen. Ik ben blij dat ik het team op deze manier heb kunnen ondersteunen.”

Persoonlijk had de crisis natuurlijk ook impact op het team, vooral de eerste week van de lock-down was spannend. Ook buiten de werkvloer namen ze de richtlijnen heel strikt, vanwege het verantwoordelijkheidsgevoel voor de bewoners. Aangezien iedereen inmiddels coronavrij is worden de maatregelen binnenshuis iets versoepeld, zo wordt er een tent gebouwd voor de eerste familiebezoeken.

Teamgevoel
Het team van Zuidland is nooit gepanikeerd. Vanaf het eerste moment heerste het gevoel van ‘We kunnen het!’. Ze zijn enorm tevreden over hoe De Zorgcirkel de crisis aanpakt. Iedere week kregen ze een update en richtlijnen werden helder gecommuniceerd. Daarnaast voelde ze zich veilig en gehoord. “Het team is veel hechter, we waren natuurlijk allemaal op elkaar aangewezen. We hadden allemaal hetzelfde doel voor ogen: we wilde deze periode goed doorkomen en onze bewoners de beste zorg leveren. Die spirit zorgt voor een prachtig teamgevoel.”

 

We hebben zo veel voor elkaar gekregen met z’n allen. Ondanks de gekke tijd is het ook mooi om te zien dat we als team zo goed functioneren in crisis. Het zijn allemaal toppers!
Team Zuidland

Benieuwd naar andere ervaringsverhalen?

Je leest ze hier