Activiteiten op maat

Inspelen op de wensen en behoeften van cliënten. Aan de hand daarvan bieden we op al onze locaties een afwisselend activiteitenprogramma. Met hulp van vrijwilligers, sponsors en inzet van de Kwaliteitsgelden hebben we nog meer leuke dingen kunnen organiseren. In groepsverband maar ook individueel.

Het EK-parcours verkennen op de duofiets

Een bonte optocht van duofietsen vertrok op 2 augustus vanaf Zorgcirkel Westerhout om een deel van het EK- parcours te verkennen. Zelfs een regenbui mocht de pret niet drukken. Ruim 20 bewoners genoten zichtbaar van de tocht, samen met hun begeleider. Het parcours van het EK Wielrennen leidde langs het zorgcentrum. Tijdens het EK moedigden de bewoners de renners aan vanuit hun woningen. De tocht werd mogelijk gemaakt dankzij Victoriefonds Alkmaar, Sport-Z, Viaerwin en natuurlijk de vrijwilligers.

Beweeg mee

Met inzet van de kwaliteitsgelden bieden diverse locaties in onze regio’s meer activiteiten met focus op bewegen. In Molentocht in Purmerend is nu elke week op de dinsdagavond en vrijdagochtend yogales. “Er zijn twee groepen: één voor cliënten die moeite hebben met bewegen en één voor cliënten met dementie. De lessen zijn populair met circa 8 deelnemers per groep”, vertelt Aletta Roozen, hoofd activiteitenbegeleider, enthousiast. Daarnaast is er wekelijks een actieve beweegactiviteit zoals steenwerpen en jeu de boules, zijn er individuele beweegmomenten, bijvoorbeeld op de duofiets en is de wandelclub voor pg-cliënten gestart. “Elke week gaan we twee uur naar buiten. Hier is grote behoefte aan. De groep is bewust klein: 3 bewoners, omdat de cliënten dat prettig vinden en dan heeft ieder een ‘eigen’ vrijwilliger.” Voor hen die nauwelijks kunnen bewegen of die het leuk vinden om het over sport te hebben, is er passief bewegen. “We praten over verschillende sporten en spelen ook mooie sportfragmenten af, bijvoorbeeld van Johan Cruijff en de Elfstedentocht. In gedachten beweegt men mee.”

Bezoek aan de Grote Kerk in Alkmaar voor een klassiek concert
Poffertjes eten op de kermis