Roze randje voor iedereen

De bewoners van een zorgcentrum zijn net zo divers als de samenleving. Dat geldt ook op seksueel gebied. De Zorgcirkel gaat bewust om met seksuele diversiteit en laat dit zien. Zo vinden er op locaties activiteiten met een roze randje plaats en heeft Zorgcirkel Westerhout in 2019 het Roze loper-certificaat behaald!

Roze loper voor Westerhout!

In navolging van Saenden in Zaandam (2018) heeft nu ook Westerhout de Roze loper! Een zorgorganisatie maakt kans op deze erkenning wanneer zij een traject doorloopt dat leidt naar sociale acceptatie van seksuele diversiteit.

“Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt en zichzelf kan en mag zijn, ongeacht zijn of haar seksualiteit. Dat geldt niet alleen voor bewoners, maar ook voor alle medewerkers, vrijwilligers en bezoekers. Met onze Roze loper bij de ingang, kunnen we dat gelijk aantonen”, zegt zorgmanager Daniel Cop. De Roze loper werd in augustus feestelijk onthuld door de trotse wethouder Verbruggen die in Alkmaar diversiteit in zijn portefeuille heeft.

Tour d’Amour

In 2019 genoten bewoners van Novawhere en Molentocht in Purmerend en Westerhout in Alkmaar van Tour d’Amour. Een feestelijk optreden waarbij het publiek werd aangemoedigd open te staan voor iedereen. Victoria False ging in gesprek met bewoners en medewerkers over seksuele en genderdiversiteit binnen de ouderenzorg. Over hoe je je zelf kan zijn en hoe je hiermee omgaat als zorgverlener, (mede)bewoner of familielid. Want jezelf kunnen zijn is een recht voor iedereen.

Roze loper-dag

Saenden in Zaandam kreeg vorig jaar de Roze loper. Om ervoor te zorgen dat meer organisaties ook roze kleuren, organiseerde zij een Roze loper-dag. Tijdens die dag kwamen medewerkers van De Zorgcirkel, Evean, Odion, Bureau Discriminatiezaken, Roze Ambassadeurs, Roze 50+ en De Zaanse Regenboog bij elkaar om te discussiëren en activiteiten te bedenken die aansluiten bij de acceptatie van seksuele diversiteit. De verbindingen zijn waardevol en een tweede Roze loper-dag is gepland.