Roze randje voor iedereen

De bewoners van een zorgcentrum zijn net zo divers als de samenleving. Dat geldt ook op seksueel gebied. De Zorgcirkel gaat bewust om met seksuele diversiteit en laat dit zien. Zo vinden er op locaties activiteiten met een roze randje plaats en heeft Zorgcirkel Westerhout in 2019 het Roze loper-certificaat behaald!

Roze loper voor Westerhout!

In navolging van Saenden in Zaandam (2018) heeft nu ook Westerhout de Roze loper! Een zorgorganisatie maakt kans op deze erkenning wanneer zij een traject doorloopt dat leidt naar sociale acceptatie van seksuele diversiteit.

“Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt en zichzelf kan en mag zijn, ongeacht zijn of haar seksualiteit. Dat geldt niet alleen voor onze bewoners, maar ook voor alle medewerkers, vrijwilligers en bezoekers. Met onze Roze loper bij de ingang, kunnen we dat gelijk aantonen”, zegt zorgmanager Daniel Cop. De Roze loper werd in augustus feestelijk onthuld door de trotse wethouder Verbruggen die in Alkmaar diversiteit in zijn portefeuille heeft.

Tour d’Amour

In 2019 hebben de bewoners van Novawhere en Molentocht in Purmerend en Westerhout in Alkmaar genoten van Tour d’Amour. Een feestelijk optreden waarbij het publiek wordt aangemoedigd open te staan voor iedereen. Vicotoria False ging in gesprek met de bewoners en medewerkers over seksuele en genderdiversiteit binnen de ouderenzorg. Mannen die op mannen vallen, vrouwen die op vrouwen vallen, mannen die zich een vrouw voelen of zich niet uitgesproken kunnen identificeren met een geslacht. Het kan en mag er allemaal zijn. Hoe kun je je zelf zijn en hoe ga je hiermee om als zorgverlener, (mede)bewoner of familielid? Met elkaar overbruggen we de kloof van taboes en onwetendheid. Want jezelf kunnen zijn is een recht voor iedereen.

Roze loper-dag

Saenden in Zaandam kreeg vorig jaar de Roze loper. Om ervoor te zorgen dat meer organisaties ook roze kleuren, organiseerde zij een Roze loper-dag. Tijdens die dag kwamen medewerkers van De Zorgcirkel, Evean, Odion, Bureau Discriminatiezaken, Roze Ambassadeurs, Roze 50+ en De Zaanse Regenboog bij elkaar om hierover te discussiëren en activiteiten te bedenken die aansluiten bij de acceptatie van seksuele diversiteit. De verbindingen zijn waardevol en een tweede Roze loper-dag is gepland.