Samen muziek maken

Muziek maken of luisteren heeft een positief effect op het welzijn van ouderen. Dankzij de Kwaliteitsgelden zijn de muziekactiviteiten vergroot.

‘Men wordt rustig en geniet ervan’

Aletta Roozen, hoofd activiteitenbegeleiding regio Purmerend: “We hebben een activiteitenbegeleider aangetrokken met muziek als expertise en een conservatorium-achtergrond om in groepsverband en individueel meer met muziek te doen. Voor onze somatische cliënten in Zorgcirkel Molentocht is een meezingkoor opgericht. Het tempo en de hoogte van de muziek worden aan de groep aangepast. Ook hebben we een extra begeleider ingezet tijdens onze wekelijkse pop/rock-avond. Hierdoor kunnen we de cliënten nog meer stimuleren om mee te bewegen met de muziek. In locatie Novawhere is er meer aandacht voor klassieke muziek. Samen luisteren en discussiëren over de betekenis. Dat vinden de bewoners prettig. Daarnaast hebben we ook meer ruimte om op individuele behoeften in te spelen. Zo zingen we één-op-één met enkele cliënten en spelen we samen piano. Muziek heeft een therapeutische werking. Men wordt rustig en geniet ervan.”

Inspelen op behoeften

In Alkmaar speelt muziektherapeut Sabine Kirsten samen met de activiteitenbegeleiders in op de behoeften van de cliënten in Zorgcirkel Westerhout.

Enkele memorabele gebeurtenissen:

"De muziekactiviteit in een groep stimuleerde deze dame om voor het eerst sinds mevrouw hier woont piano te gaan spelen. Herinneringen kwamen terug aan de lessen die mevrouw en haar zussen kregen van meneer Kuiper."

"Met deze dame heb ik vanmorgen gezongen en voorzichtig getrommeld. 'Ik kan dit!' zei ze stralend. Het gaf energie en plezier!"

Vanmorgen zong ik samen met een mevrouw liederen uit de bundel van de Jehova's getuigen. We spraken over haar geloof en ze was heel gelukkig vandaag voor God te hebben gezongen.
Sabine Kirsten muziektherapeut

Jong ontmoet oud

In de zomer bezochten de peuters van kinderdagverblijf Picobello een aantal keer de cliënten van de afdeling psychogeriatrische zorg 'Platanenhof' in Zorgcirkel Westerhout in Alkmaar. In het kader van het project ‘Jong ontmoet oud’ zijn vele bekende liedjes gezongen, werd geklapt, op instrumenten gespeeld en werden spelletjes gedaan. “Stralende gezichten bij de bewoners als ze de kinderen zien”, aldus activiteitenbegeleider Sharon Cijs.