Vergroten reisgezelschap

Familie, vrienden, buren, (oud)collega’s… Allemaal vertrouwde gezichten die je graag in de buurt wilt houden wanneer iemand meer hulp nodig heeft. Deze naasten noemen wij het reisgezelschap. Het versterken en behouden van het reisgezelschap vinden wij erg belangrijk. Dit verbetert het welzijn van de cliënt en kan hem of haar ook ondersteunen bij dagelijkse dingen.

Elke regio bepaalt zelf de inzet voor het versterken en vergroten van het reisgezelschap. In 2019 heeft dit nog niet de aandacht gekregen die wij vinden dat het verdient. In 2020 nemen we dit daarom mee als speerpunt.

Boodschappenservice en ‘club’ op niveau

Het vergroten van het reisgezelschap voor cliënten is mogelijk door de verbinding te zoeken met andere organisaties. Zo heeft het thuiszorgteam rondom De Viervorst in Purmerend samen met een lokale supermarkt een kosteloze boodschappenservice ontwikkeld. En zijn we in samenwerking met Gemeente Purmerend, Spurd, Cultuurhuis Wherelant, de Muziekschool, Evean en Clup een wekelijkse ‘club’ gestart waar men op het eigen niveau kan deelnemen aan een activiteit, in gezelschap van lotgenoten. Tijdens die ochtend worden activiteiten aangeboden op verschillende gebieden: muzikaal, sportief, creatief en filosofisch.

Lerend zorgen, zorgend leren

Om mantelzorgers te motiveren om betrokken te blijven en mee te blijven helpen wanneer hun naaste naar onze locatie verhuisd, heeft regio Alkmaar ‘Lerend zorgen, zorgend leren’ opgezet. Binnen dit programma wordt gekeken hoe wij mantelzorgers advies kunnen geven in hoe zij hun naaste kunnen ondersteunen. Zo is het aanhaken op de interne cursus ‘Fysiek, veilig en respectvol werken in de zorg’ een optie. Hierin leren medewerkers o.a. over haptonomisch werken; hoe laat je de cliënt naar vermogen meewerken. In 2020 wordt de cursus gegeven in Zorgcirkel Westerhout en zal een mantelzorger deelnemen om te zien hoe dit bevalt.