Warm welkom

Wanneer een cliënt op de wachtlijst staat voor één van onze locaties en bericht krijgt binnenkort te kunnen verhuizen, is dat heftig. Om die stap te verkleinen, zijn diverse initiatieven gestart om elkaar vooraf beter te leren kennen. En om de mantelzorger, vrienden en familie betrokken te houden na de verhuizing.

Een waardige verhuizing

In Egmond aan Zee is Anja van Reep aangesteld als mantelzorgondersteuner. Zij zorgt voor een waardige verhuizing voor cliënt én mantelzorger. Anja: “Wanneer mensen hoog op de wachtlijst staan, kom ik bij hen langs voor een kennismakingsgesprek. Ik vertel hen over de locatie, de verzorging, de beleving van de huiskamers en hoe waardevol de ondersteuning van de mantelzorger en naasten blijven. Ook leg ik uit hoe de verhuizing gaat: zodra er een woning beschikbaar is, bel ik ze en maken we een afspraak om het appartement te bezichtigen. Dat kan enkele maanden duren, maar ook binnen een paar weken al zijn. Het feit dat ze nu weten hoe het werkt, mij vooraf hebben gezien én tussendoor ook alle vragen kunnen stellen, geeft hen rust en een betere voorbereiding. Het moment van verhuizen wordt minder spannend en ook heeft men een goed beeld van hoe het dan gaat. Dat stellen de cliënten en vooral ook de mantelzorgers erg op prijs en maakt dat de verhuizing voor iedereen soepeler verloopt.”

“Heel fijn om in alle rust kennis te maken en eerste antwoorden op vragen te krijgen. Vooral dat laatste was erg prettig voordat de hectiek rondom het verhuizen start. Een week voor de verhuizing bekeken we de woning en liepen we langs het restaurant, fysio, kapper, etc, en vulden we allerlei formulieren in. Die tijd en ruimte waardeerden we erg en daardoor voelen mijn schoonouders en wij ons welkom in Prins Hendrik. Anja is na de verhuizing weer langsgegaan bij mijn schoonouders om te horen hoe het gaat en blijft dit een aantal weken doen. Fijn voor ons als familie om te weten dat er goed op de ouders gelet wordt.”
Marian Hemelaar: Mantelzorger

‘Spreken over mijn leven’

Het boekje ‘Spreken over mijn leven’ is in 2019 ontwikkeld en wordt in 2020 getest en uitgerold. Dit boekje bevat vragen over het leven van de cliënt, gewenning en voorkeuren. De cliënt kan dit zelf of samen met familie en vrienden invullen. Het ingevulde boekje helpt medewerkers om de cliënt te leren kennen en beter in te spelen op zijn of haar behoeften wanneer de cliënt meer zorg nodig heeft.