Deelname Challenge Verpleeghuizen van de Toekomst

Samen met Evean namen we met het Video Incident Observatie Systeem (VIOS) deel aan de challenge ‘Verpleeghuizen van de toekomst’. Tijdens de uitslag op 21 januari 2019 op de openingsmanifestatie van de ICT& Health beurs noemde Erik Gerritsen, secretaris generaal WVS, ons gezamenlijke initiatief als goed werkend voorbeeld van verpleeghuizen met gebruik van technologie dat navolging verdient.

Ook al hebben we de challenge net niet gewonnen, we zijn trots op wat er al is bereikt in Egmond met het Video Incident Observatie Systeem. Het biedt in Prins Hendrik uitkomst voor zowel de nachtrust van bewoners als het werkplezier van zorgprofessionals. We gaan dan ook door met de verdere invoering van deze mooie werkwijze.

Bekijk ons filmpje waarin we VIOS uitleggen voor de deelname aan de challenge.

Wat is VIOS?

VIOS is een intelligente beeldherkenning waarbij met expertise van een medewerker beoordeeld wordt of een bewoner hulp nodig heeft of dat de situatie veilig is op het moment van een melding. Meldingen van het systeem komen binnen op de smartphone van geautoriseerde medewerkers. Met het zorgplan en de zorgbehoefte als uitgangspunt en de kennis over gevaarlijke of ongewenste situaties voor bewoners kunnen een of meerdere scenario’s van situaties van te voren vastgelegd worden in het VIOS. Deze gevaarlijke situaties zijn een trigger voor het maken van een alarm. De medewerker kan aan de hand van het alarm direct de bewoner in beeld krijgen en beoordelen of er zorg nodig is of dat de situatie veilig is en daar naar handelen.

Door het systeem wordt de nachtrust minder verstoord en kunnen we beter inspelen op de zorgbehoefte van de individuele bewoner door observatie met behulp van camerabeelden. Daardoor kunnen ouderen langer in hun eigen omgeving blijven wonen en hoeven ze minder snel naar een ‘Beschermd wonen’ afdeling te verhuizen.

Over de challenge ‘Verpleeghuizen van de toekomst

De challenge is een initiatief van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) waarin zij op zoek gaan naar verpleeghuizen met een goed werkend voorbeeld van technologie die navolging verdient. Doel van de challenge is met nieuwe technologie het werk van de medewerker aantrekkelijker te maken en de kwaliteit en veiligheid van zorg te vergroten.