Duurzaamheid

Om onze CO²-uitstoot te verminderen en bewust om te gaan met het milieu, hebben we diverse stappen gezet op het gebied van duurzaamheid.

Besparen en opwekken van energie

Zonnig vooruitzicht

In 2018 zijn we gestart met onze locaties voorzien van zonnepanelen. Per locatie wordt strategisch en bouwtechnisch gekeken of deze geschikt is en of hier met zonnepanelen een CO2-reductie haalbaar is. In 2018 zijn de locaties De Keern, Novawhere en Torenerf voorzien. In 2019 hebben we dit voortgezet op de locaties Molentocht en Sint Nicolaashof. In 2020 zullen we ook zonnepanelen op Westerhout en Zuidland plaatsen. Vanaf 2021 hebben we dan 3.670 zonnepanelen die ongeveer 1 miljoen kWh per jaar zullen opleveren, ofwel ongeveer 20% gemiddeld van het normale verbruik van de betreffende locaties.

Erwin de Boer Hanssen, coördinator Huur en Verhuur, kan via een handige online monitoringtool precies zien hoeveel energie de zonnepanelen opleveren en wat we aanvullend afnemen aan ingekochte elektra. Zo hebben we in Torenerf in 2019 30% van de benodigde kWh zelf opgewekt t.o.v. 2018. “In de winter nemen we meer ingekochte elektra af, maar in de zomer zijn we voor meer dan 50% zelfvoorzienend op deze locatie. Overdag wekken we in de zomerperiode frequent zelfs meer energie op dan we op dat moment nodig hebben. Dit leveren we dan terug aan het elektriciteitsnetwerk en verkopen we aan onze energieleverancier.”

Energiebesparend

Naast het opwekken van energie, zetten we ons in om CO² ook op andere wijzen terug te dringen. “Op onze nieuwe locaties houden we daar met de bouw al rekening mee. Op onze oudere locaties doen we dit door gasketels te vervangen voor energiezuinigere varianten, leidingen te isoleren en traditionele verlichting om te zetten naar led. Een jaarlijks proces dat we deels preventief aanpakken en wanneer vervanging nodig is.” Erwin is tevreden met de behaalde CO²-reductie. “2015 is mijn vergelijkingsjaar. Vanaf toen tot en met 2019 is de CO²-uitstoot in de hele Zorgcirkel met 17% afgenomen, terwijl ik een reductie van circa 12 tot 13% had verwacht!”

Recyclen en wegwerken

Afval scheiden

Het scheiden van afvalstromen (papier, karton, plastic verpakkingsmateriaal, organisch afval, glas, Plastic Metaal Drankfolies (PMD) en restafval) gebeurt bij onze locaties zoveel mogelijk aan de bron. In Westerhout startte in zomer 2019 een pilot met sepabins: afvalbakken met drie vakken om afval effectiever te scheiden. In sommige algemene ruimtes van cliënten zijn de restafvalbakken vervangen door sepabins en in de kantoren van het hoofdgebouw zijn alle prullenbakken verwijderd en sepabins op centrale plekken geplaatst. Ook zijn de papierbakken uit de kantoren verdwenen. Hiervoor in de plaats zijn gesloten papiercontainers gekomen. “Eerst hadden we één grote beveiligde papiercontainer, maar nu hebben we er meerdere op verschillende plekken door het gebouw. Dat doet ons avg-beleid goed, want papier wordt nu eerder weggegooid en altijd in een gesloten bak, zodat vertrouwelijke gegevens niet meer inzichtelijk zijn”, vertelt Anja Zonneveld, coördinator duurzaamheid. Daarnaast levert het papier ook weer geld op omdat het meerdere keren gerecycled kan worden. De pilot met het scheiden van afval in Westerhout loopt door in 2020. “Om het scheiden van afval goed te laten verlopen, is een goede samenwerking nodig van cliënten, medewerkers en afvalverwerkingsbedrijven. Die is er, maar kan nog beter. We zien mooie vorderingen bij de cliënten en medewerkers in het scheiden van afval. Maar met de beperking van afval bij leveranciers en in het ophalen van het gescheiden afval zijn nog stappen te maken.”

Minder auto’s, meer e-bikes

In 2018 vond een pilot plaats met de inzet van 20 e-bikes voor de thuiszorg. Dit om minder auto’s in te zetten, CO2-uitstoot te reduceren en vitaliteit te stimuleren. De e-bikes vallen in de smaak en we leasen nu 24 elektrische fietsen. “Ondanks dat een auto, vooral in de nacht, nodig blijft, worden vele ritjes nu op e-bike afgelegd. Dit bevalt de medewerkers en je bent ergens sneller dan met de gewone fiets”, aldus Anja Zonneveld, coördinator duurzaamheid. Onderzoek naar hoe we de logistieke stromen kunnen verkorten, het woonwerkverkeer duurzamer kunnen maken, zakelijke autoritten van medewerkers tussen locaties kunnen laten afnemen en hoe de distributie naar de locaties efficiënter en effectiever kan, wordt verder onderzocht in 2020.