Technologie toolkit

Het project Technologische vernieuwingen is een samenwerking van zorgorganisaties Evean, ViVa! Zorggroep en de Zorgcirkel. De samenleving vergrijst en er is een tekort aan professionals. Daarom willen we gezamenlijk zijn wij in 2019 gezamenlijk gestart met de ontwikkeling van een ‘toolkit’ ontwikkelen, bestaande uit verschillende technologieën die aansluiten bij de behoeften van de cliënt, mantelzorger en/of professional. Zodat door middel van zorgtechnologie mensen met dementie en hun naasten beter en langer thuis kunnen wonen. Door eerst uit te gaan van de behoefte en daarna pas te kijken welke technologie daarbij aansluit, denken wij passende ondersteuning te kunnen bieden. De cliënt en/of naasten kan zelf kiezen welke technologie zij graag willen gebruiken, of een zorgverlener kan aanraden een bepaalde technologie te gebruiken. Dat kan één technologie zijn uit de toolkit, maar in sommige situaties natuurlijk ook meerdere. Het ligt er net aan waar behoefte aan is en welke technologie ondersteuning kan bieden.

Er zijn nu drie technologiën geselecteerd voor in de toolkit. Dit zijn:

• Medido: Een slimme medicijndispenser herinnert de cliënt om (de juiste) medicatie op tijd in te nemen.
  • Leefstijlmonitoring: het gebruik van sensoren in de woning om informatie over het leefpatroon van de cliënt te verzamelen en afwijkingen van het normale patroon te signaleren.
  • Seniorentablet: speciale tablet voor ouderen, zodat ook zij mee kunnen in deze digitale wereld.

De selectie wordt nog uitgebreid. Om de huidige technologiën in de toolkit te testen, wordt een pilot voorbereid bij een aantal cliënten thuis.

Deze infographic geeft het hele project weer. Inzomen? Open de infographic in pdf.