Kom werken bij De Zorgcirkel!

De krapte op de arbeidsmarkt vraagt om een intensievere aanpak in het werven van nieuwe collega’s. In 2019 zijn er twee nieuwe recruiters aangenomen die zich hier volledig op focussen. Zij zorgen mede voor een nog betere afstemming van de vacatures en wervingsacties op potentiële medewerkers.

Even voorstellen

De Zorgcirkel heeft een gloednieuw Recruitment team, bestaande uit Carina Rosmolen en Marushka Wartes-Kenswil. De arbeidsmarkt is krap en zal de komende jaren alleen maar toenemen. Het werven van personeel in de zorg is een vak apart. Dat doe je er niet meer even bij.

Carina: “Werven is netwerken, het verkopen van de vacature, verbinden, verleiden. Maar net zo belangrijk is transparantie (wie zijn wij), gelijkwaardigheid, eerlijk zijn, humor, persoonlijk contact onderhouden en een snelle en goede follow-up. Hoe leuk is het als kennismaking met de Zorgcirkel de volgende reactie teweegbrengt: ‘De Zorgcirkel Groep, wat een gave club mensen, daar wil ik ook bij horen!’. Recruitment is bij voorkeur ook proactief op zoek gaan naar de juiste medewerker, dat we al weten welke vacature op termijn vrijkomt en dat we interne of externe medewerkers al op het oog hebben.

Met elkaar; managers, medewerkers en HR bekijken we hoe we de “strijd” met de arbeidsmarktkrapte aan kunnen gaan. Niet alleen op de korte termijn, maar vooral duurzaam.”

Promotie vacatures

Onze vraag naar nieuwe medewerkers is groot. Dit jaar hebben we zo’n 400 vacatures opgesteld. Gemiddeld 1 tot 3 per dag! Veel zijn vervuld, maar alsnog hebben we er gemiddeld 120 tegelijk uitstaan door de hele Zorgcirkel. Die willen we natuurlijk zoveel mogelijk onder de aandacht brengen. Om mensen te overtuigen hoe leuk het is om bij ons te werken, maken we de vacatureteksten zo persoonlijk mogelijk en proberen we gevoel mee te geven in onze uitingen (storytelling). Om de zichtbaarheid van onze vacatures te vergroten, promoten we deze via Facebook, Instagram, op Indeed en via een abonnement bij LinkedIn. Via analyse en het aantal kliks weten we meteen dat een promotie werkt en anders stellen we hem bij.

Vacatures overzichtelijk op de website

Om het solliciteren via onze website zo gemakkelijk mogelijk te maken, hebben we de vacaturepagina flink aangepakt. Voorheen stonden alle vacatures onoverzichtelijk, door- en onder elkaar. De meest voorkomende zorgvacatures zijn nu direct als eerste zichtbaar met een leuke en bijpassende afbeelding. Wil iemand solliciteren? Dan hoeft men maar een paar vragen te beantwoorden. Daarna neemt HR support (Amber, Kim en Marith) contact op voor aanvullende gegevens en om de kandidaten aan de juiste zorgmanagers in de regio’s te koppelen.

Meet & Greet

In 2019 organiseerden we vijf Meet & Greet-bijeenkomsten. In Saenden, Westerhout, Sint Nicolaashof en Novawhere konden geïnteresseerden in de zorg op een laagdrempelige manier kennis maken met mogelijk toekomstige collega’s en onze organisatie. Informeel, gezellig en vergezeld van een hapje en drankje. Dankzij deze wervingsmethode hebben we al zeker 150 mensen gesproken. En, nog belangrijker natuurlijk, van deze groep hebben we al een mooi aantal als nieuwe collega mogen begroeten én geïnteresseerden voor o.a. een interne zorgopleiding!

Vakantiemaatjes

Met vrolijke foto’s, goedgeplaatste promotie-uitingen en in Egmond aan Zee zelfs de mogelijkheid op een all-inclusive vakantiebaan meldden zich meer vakantiekrachten aan dan in de jaren ervoor. Helaas blijft het moeilijk om geschoold vakantiepersoneel te vinden, maar voor de overige functies in o.a. de horeca en schoonmaak waren we voorzien.