Medewerkersreis

Wij dagen collega’s uit om zichzelf te blijven ontwikkelen, initiatief te tonen en verantwoordelijkheid te nemen om zo nog beter aan de behoeften van cliënten te kunnen voldoen én om hun werkplezier te vergroten. Hierbinnen hebben wij de volgende stappen gemaakt:

Onboarding: welkom bij De Zorgcirkel

Van de sollicitatie, naar de eerste werkdag, tot nu. Hoe ervaren onze medewerkers dat? Kregen zij de gewenste informatie en op tijd? En weet men hun weg nu goed te vinden of kunnen we ons daar nog in verbeteren? Om ervoor te zorgen dat iedere nieuwe medewerker zich zo snel mogelijk op zijn of haar gemak voelt en zich verbonden voelt met De Zorgcirkel, zijn we gestart met een project om het

Introductieproces, het ‘onboarden’, te verbeteren. Binnen dit project zijn brieven en processen aangepast en is er een start gemaakt met het introduceren van een buddy die de nieuwe medewerker wegwijs maakt. De pilot vindt plaats in Egmond.

Leerplein

Je bent nooit uitgeleerd! In het online leerportaal ‘Leerplein’ vinden onze medewerkers allerlei leuke, interessante en ook de verplichte informatie voor het werken in de ouderenzorg. In 2019 zijn de leermodules uitgebreid, toegankelijker gemaakt en is het gebruiksgemak vergroot. Hierdoor maakt men nog meer gebruik van het Leerplein.

Nieuwe manier van toetsen

Regio Purmerend is een nieuwe manier gestart in het aftoetsen van handelingen. De tweejaarlijkse BIG-markten hebben plaatsgemaakt voor handelingsclusters via het Leerplein. Hierdoor hoeft niemand meer alle handelingen in een keer te laten aftoetsen. Edith Nijland – Toetsregisseur en verpleegkundige Zuidland vertelt over de nieuwe werkwijze: “Er zijn zes handelingsclusters: injecteren, blaaskatheterisatie, maag/Peg sonde, tracheastoma, infusie, wond- en draintherapie. Er is nu maandelijks een handelingscluster beschikbaar. Bijna iedere locatie binnen de regio Purmerend heeft inmiddels een eigen toetser. Hierdoor is het mogelijk om op je eigen werkplek je deskundigheid en bekwaamheid op peil te houden. Je kijkt regelmatig even in het Leerplein naar het ‘stoplicht’. Zie je oranje? Dan kijk je in je agenda wanneer je tijd wil maken om te toetsen of spreek je een van de toetsers van jouw locatie aan. Ben je klaar, dan wordt het groen. De handelingen zijn vanaf heden drie jaar geldig in plaats van twee jaar.”

Waarom wilden jullie het anders?

“Vorig jaar startte ik als toetser tijdens de BIG-markten, naast mijn werk als verpleegkundige bij Zuidland. Al snel viel mij op hoeveel energie en tijd het kostte om de BIG-markten vol te krijgen, de toetsers in te delen en aan te melden. Samen met een aantal collega’s ontwikkelden we een manier om het hele proces veel efficiënter en ‘van nu’ te laten verlopen, met o.a. een toetswijzer en werkafspraken voor de toetsers. Ontzettend leuk om te zien hoe een idee vanaf de werkvloer tot een hele nieuwe manier van toetsten en toetsers leidt.”

Leiderschap op elk niveau

Binnen De Zorgcirkel stimuleren we het nemen van initiatief en verantwoordelijkheid. Leidinggevenden worden hierin ondersteund met een tweejarig leiderschapsprogramma gericht op transformationeel leiderschap.

Quote Bianca.