Opleiden en behouden

Met het aanbieden van verschillende vormen van innovatief werken en leren, zoals proeftuinen voor zij-instromers, het traineeprogramma en het duale hbo-v studietraject Wijkverpleegkundige zorg, binden we nieuwe medewerkers aan de zorg. Ook bieden we huidige medewerkers de kans zich verder te ontwikkelen, zoals met WelSlagen, en verkleinen we zo de uitstroom.

Proeftuinen voor zij-instromers

Na het succes van de eerste Proeftuin Innoverend Leren in Saenden, Zaandam, zijn op 1 april twee nieuwe groepen gestart. Maar liefst 35 kersverse zij-instromers durven het aan en maken een carrièreswitch naar de zorg. De komende 1,5 - 2 jaar worden de studenten opgeleid tot helpende, verzorgende of verpleegkundige. En dan alles binnen de muren van Westerhout in Alkmaar en Sint Nicolaashof in Volendam.

Trainee-programma: Healthcare YPP

Vanuit het lerend netwerk (De Zorgcirkel, Omring en Zorgbalans) en in samenwerking met organisatieadviesbureau Common Eye startte in februari het Traineeship Healthcare Young Professional Program. Per zorgorganisatie gaan twee recent afgestudeerde master trainees een tweejarig dienstverband aan. Naast het werken aan actuele vraagstukken krijgen de trainees ook een aanbod van trainingen om te werken aan professionele vaardigheden. Denk dan aan samenwerken, organisatiekunde, persoonlijk leiderschap, projecten, programmamanagement, communicatiestijlen, veranderkunde, groepen begeleiden en innovatie in maatschappelijke organisatie.

Fleur en Eef

De trainees binnen De Zorgcirkel zijn Fleur Vis en Eef Pothast. Fleur houdt zich bezig met de veranderde zorgvraag door de vergrijzing en krapte op de arbeidsmarkt in de regio’s Egmond, Heiloo en Alkmaar. Daarnaast onderzoekt zij het gebruik maken van eHealth en domotica bij mensen die nog zelfstandig thuis wonen en richt ze zich op het verbeteren van de leefwereld van mensen met dementie. Eef focust zich op cliënttevredenheidsonderzoek, persoonsgericht werken, vastgoed en samenwerkingen met andere organisaties.

Ik vind alle veranderingen en ontwikkelingen die spelen rondom de ouderenzorg ontzettend interessant. Bovendien krijg ik veel energie van de visie en werkwijze van De Zorgcirkel. Ik ben daarom ook heel blij dat ik de kans heb gekregen om door middel van dit traineeship mijzelf verder te kunnen ontwikkelen en daarbij een bijdrage te kunnen leveren aan een vernieuwde en verbeterde ouderenzorg.
Eef Pothast Trainee

WelSlagen

Voor bij wie de basiskennis en –vaardigheden nog sterker kunnen om een opleiding in de zorg te starten, vergrootten wij de kansen met project WelSlagen. Een zomerprogramma - samen met MagentaZorg en ROC Kop van Noord-Holland - waarin 11 deelnemers zich in 4 maanden tijd met lessen, stage en coaching zo ontwikkelen dat ze deel kunnen nemen aan de werken/lerenopleiding Verzorgende IG niveau 3, met focus op de thuiszorg. 9 deelnemers behaalden hun certificaat en stroomden door.

HR-adviseur Anne de Valk: “Terwijl hun basiskennis en –vaardigheden eerst nog niet voldoende waren om direct met de opleiding Verzorgende IG te starten, hebben zij dankzij hun praktische kennis en ervaring vanuit WelSlagen nu zelfs een streepje voor op andere leerlingen!”

Olga Lescika is heel blij met de kans die WelSlagen haar bood. Olga: “Ik werkte in de huishouding en wilde graag doorgroeien in de zorg, want daar kan ik echt iets voor mensen betekenen. Maar ik kom uit Letland en heb geen Nederlandse diploma’s. Ik was dolblij dat ik mee kon doen aan WelSlagen, want nu heb ik al extra ervaring opgedaan én kan ik de opleiding Verzorgende IG starten! Daar ben ik heel dankbaar voor.”