Minisymposium: Wetenschap & interdisciplinair werken in de ouderenzorg

Regioteam Alkmaar organiseerde op 16 oktober het geslaagde minisymposium ‘Wetenschap & interdisciplinair werken in de ouderenzorg’, voor medewerkers, samenwerkingspartners en andere relaties. Wetenschap en onderwijs komt steeds meer samen met de praktijk. Maar wat is nu de waarde van wetenschappelijk onderzoek voor De Zorgcirkel en onze samenwerkingspartners? En hoe werken we samen aan kwaliteit? Tijd voor een verdieping, met een aantal interessante sprekers over kwaliteit en de koppeling van onderzoek en wetenschap met de praktijk. We zijn immers nooit uitgeleerd!

Professor Jan Kremer vertelde over de nieuwe kwaliteit. Echt kwaliteit verbeteren kan je alleen door samen te leren en verbeteren vanuit de relatie tussen zorgverlener en cliënt. Dit alles vraagt om meer verbinding en ook nieuwe instrumenten en andere indicatoren. Jan Kremer riep op voor het ambiëren van vage doelen en presenteerde een handige toolkit.

Marije Holstege en Bart Visser vertelden over de ambitie van GRZPLUS en de onderzoeken die in de praktijk worden gedaan in samenwerking met UNO en Hogeschool van Amsterdam. De middag werd op verrassende wijze afgesloten door Wynzen Pauzenga en HvA studente Ebyanne Wijnans met een beweeglijke presentatie over het onderzoek naar het effect van Lindyhopdansen als valpreventie.