Digitale gegevensoverdracht

Digitale gegevensoverdracht (eOverdracht) tussen De Zorgcirkel, Omring, Dijklander Ziekenhuis en Noordwest Ziekenhuisgroep gaat ervoor zorgen dat geen zorgverlener straks nog met een dossier onder de arm naar een andere afdeling hoeft te lopen. Alles gaat in de nabije toekomst digitaal.

Regioplatform Noord-Holland Noord

In de regio Noord Holland Noord zijn de zorgorganisaties het eens over een visie op zorg: de inwoner en zijn gezondheid staan centraal. Van zorg naar gezondheid is daarbij het doel en digitale gegevensoverdracht tussen alle betrokken zorgorganisaties in de regio is essentieel.

Voor die digitale gegevensuitwisseling ligt er nu een samenwerkingsovereenkomst. Dat gaat overigens primair over de organisaties en over de processen die je met elkaar deelt. Techniek is ondersteunend en geen doel op zich, benadrukt Marco Jansen, manager ICT, Informatievoorziening en Innovatie. “We hebben nu ondersteuning van het proces (transfer) tussen de partijen met behulp van elektronische dataoverdracht als doel. Digitaal in plaats van papier.”

COVID-19 heeft ook hier voor veel dynamiek gezorgd maar ook eens te meer blootgelegd waaraan behoefte is. Marco: “Met eOverdracht en straks de persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) willen we hetzelfde: de juiste informatie op de juiste plek kunnen opvragen. Maar de eerlijkheid gebiedt mij ook te zeggen dat we nog wel wat achterstallig onderhoud binnen De Zorgcirkel hebben te doen om onze techniek voor de toekomst goed in te richten. Daar zijn we nu hard mee bezig.”

Mooie ontwikkeling is overigens dat andere VVT-organisaties en De Zorgcirkel elkaar helemaal niet meer beschouwen als concurrenten. Marco: “Er is een breed gedragen besef dat we met elkaar voor dezelfde opgave staan.”