Digivaardig

Digitale vaardigheden zijn onmisbaar in deze tijd, zowel privé als in het werk. Niet iedereen binnen De Zorgcirkel beheerst deze vaardigheden even goed. Dat zorgt voor inefficiënt werken en fouten in het werk maar ook voor schaamte en ongemak bij medewerkers. Uit extern onderzoek blijkt dat twee van de tien zorgmedewerkers niet voldoende digitaal vaardig zijn. Als we dat onderzoek naar De Zorgcirkel doortrekken, zou het kunnen gaan om ongeveer 800 collega’s.

Samen met vier andere zorgorganisaties zijn we daarom het deels gesubsidieerde project Digivaardig gestart, met als doel een inhaalslag te maken en alle medewerkers die nog niet digitaal vaardig zijn, zogeheten digistarters, binnen een jaar digitaal bij te spijkeren. In juli is de aanmelding voor het scholen van de digistarters gestart, evenals de werving en training van digicoaches: medewerkers die zich (sneller) thuis voelen in de tijdens het werk gebruikte systemen en als coach ondersteuning bieden aan de digistarters. Miranda Koopman, ad-interim manager HR: “In augustus zijn de trainingen voor de digicoaches gestart en er waren eind 2020, ondanks de coronacrisis, ongeveer twintig digicoaches opgeleid. De teller van het aantal digistarters stond eind 2020 op 55.”