Medewerkers gastvrijheid en maatschappelijk werkende

Met inzet van de kwaliteitsgelden hebben we medewerkers gastvrijheid kunnen inzetten die onze persoonsgerichte aanpak nog meer vorm geven én de maatschappelijk werkende is weer terug!

Medewerkers gastvrijheid

Wat doet een medewerker gastvrijheid? In onderstaand filmpje stellen enkelen zich voor.

Maatschappelijk werkende

Sinds mei is Thera Muskens maatschappelijk werkende in Westerhout, Alkmaar. Zij is er vooral voor mensen die geen of een beperkt netwerk hebben. Ze achterhaalt de behoefte van de cliënt en verwijst door waar dat kan. Alles draait hier om de samenwerking met gemeentes, het bemiddelingsbureau en allerlei instanties (zoals administratiekantoren).

“Het helpen van cliënten en het ontlasten van de zorgmedewerkers zijn mijn drijfveren. Ik neem niemands werk over, maar help en vul aan waar het nodig is. Soms is een gesprek van een half uur voldoende en andere keren is de begeleiding intensiever. Doordat ik de sociale kaart erg goed ken, weet ik precies wat mogelijk is én hoe ik dat kan realiseren.” Het regelen van een vervoerspas voor iemand is het eenvoudigste. Het helpen van een bewoner met veel schulden is een stuk ingewikkelder, vertelt Thera. Dankzij haar kennis weet ze de soms ondoorgrondelijke ambtelijke wegen te bewandelen en is ze een vraagbaak voor collega’s.

In 2019 had Thera ook enkele uren om uit te vinden waaraan cliënten en hun naasten extra behoefte hebben. Zo is er vraag naar mantelzorgbijeenkomsten, maar dat heeft ze nog niet kunnen omzetten naar een aanbod. Een project voor in 2020.