Versterken reisgezelschap

Familie, vrienden, buren, (oud)collega’s… Allemaal vertrouwde gezichten die je graag in de buurt wilt houden wanneer iemand meer hulp nodig heeft. Deze naasten noemen wij het reisgezelschap. Het versterken en behouden van het reisgezelschap vinden wij erg belangrijk. Dit verbetert het welzijn van mensen. In 2019 zijn onderstaande stappen gezet. In 2020 gaan wij hiermee verder.

Boodschappenservice

Het versterken van het reisgezelschap voor cliënten is bijvoorbeeld mogelijk door samen te werken  met andere organisaties. Zo heeft het thuiszorgteam rondom De Viervorst in Purmerend samen met een lokale supermarkt een kosteloze boodschappenservice ontwikkeld.

Seniorentablet voor meer contact

Binnen ons project Technologische vernieuwingen onderzoeken we welke zorgtechnologieën ouderen kunnen ondersteunen om langer zelfstandig thuis te blijven wonen. Lees meer over de Technologie toolkit onder ‘Focus op maatschappij’. Eén van deze technologieën is een seniorentablet. Hiermee is niet alleen beeldzorg mogelijk. Ook stimuleert deze tablet het betrokken houden van naasten en het vergroten van de sociale kring door de mogelijkheid van beeldbellen, online spellen te spelen en toegang tot internet.

thumbnail_Compaan eettafel.jpg

Onderzoek naar dementie in de wijk

In Egmond aan Zee en Alkmaar Hoefplan hebben we samen met MagentaZorg en onderzoeksbureau Tao of care een onderzoek gedaan naar de behoeften van mensen met dementie en hun naasten. Dit gaf ons onder andere meer inzicht in hun kijk op eenzaamheid, relaties en de sociale omgeving. Daar kunnen wij op inspelen om het reisgezelschap van een cliënt te vergroten. Lees meer over het onderzoek naar dementie in de wijk onder ‘Focus op maatschappij’. Vanuit deze inzichten worden een tweetal Sociale benaderingsteams opgezet.

‘Club’ op niveau

In samenwerking met Gemeente Purmerend, Spurd, Cultuurhuis Wherelant, de Muziekschool, Evean en Clup zijn wij een wekelijkse ‘club’ gestart waar mensen elkaar ontmoeten en samen activiteiten doen muzikaal, sportief, creatief en filosofisch gebied.

Opening van De Zoete Inval

Om het samenkomen en het maken van contacten tussen bewoners van De Keern en mensen in de wijk te bevorderen, is De Zoete Inval op 24 september geopend in Landsmeer. Hier is iedereen van harte welkom voor een kopje koffie, wat lekkers, een praatje en gezelligheid. Niet alleen bewoners van De Keern, maar juist ook familieleden en (oudere) inwoners van Landsmeer. Zie ook ‘Feest met cliënten’ onder ‘Focus op cliënten’.

zoete inval lr.jpg