Muziek en het brein

Samen met muziekcollectief LUDWIG onderzoeken we het effect van muziek op dementie. Ook werken wij samen om het belang van muziek in relatie tot persoonsgericht werken onder de aandacht te brengen. Eind januari organiseerde Zorgcirkel regio Purmerend met LUDWIG tweemaal het mini-symposium Muziek en het Brein in Novawhere.

Beide sessies waren volgeboekt met zorgmedewerkers, vrijwilligers, mantelzorgers, familie en andere geïnteresseerden. Kippenvel, inspiratie, meningen en livemuziek wisselden elkaar af. Tijdens het symposium reisde de bevlogen neurowetenschapper Arthur Jaschke met de ruim honderddertig aanwezigen door het menselijk brein op zoek naar het effect van muziek. “Het hele brein is actief bij muziek, ook als het aangetast is. Het is daarom niet de vraag of we muziek moeten toepassen bij ouderenzorg, maar hoe we ervoor zorgen dat we er alles uithalen.”

Naast musici, wetenschappers en experts op het gebied van nieuwe technologie, gaven collega’s van De Zorgcirkel inspirerende workshops en presentaties over hun werk met muziek. Samen kregen zij inzicht in hoe muziek deuren in het menselijk brein opent die anders gesloten blijven.

Muziek en het brein - uitsnede.PNG