ZorgkaartNederland

Voor het meten van de NPS (Net Promotor Score) heeft het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg aangegeven dat ZorgkaartNederland, een website van Patiëntenfederatie Nederland, waar mensen hun ervaringen delen met de zorg, daarvoor de aangewezen partij is.

In 2020 heeft De Zorgcirkel onafhankelijk onderzoeksbureau Facit ingezet om via telefonische interviews met contactpersonen van cliënten met dementie extra reviews voor ZorgkaartNederland op te halen. Lotte van de Steeg, manager Kwaliteit en Veiligheid: “Het blijft lastig om mensen te motiveren zelf online een review achter te laten, daarom hebben we hiervoor gekozen. Hierbij speelt mogelijk ook mee dat je voor het achterlaten van een online review een e-mailadres moet hebben.”

Het telefonisch ophalen van ervaringen, in combinatie met de reviews die via de PREM wijkverpleging zijn opgehaald, heeft in 2020 geleid tot 348 nieuwe reviews. Ter vergelijking: in 2019 ontving De Zorgcirkel 164 reviews. Het gemiddelde beoordelingscijfer is een 8,0. Alle reviews die ZorgkaartNederland meetelt laten zien dat 90 procent van de mensen De Zorgcirkel aanbeveelt. Voor de informatie per locatie verwijzen wij graag naar ZorgkaartNederland. Wekelijks sturen kwaliteitsfunctionarissen/-adviseurs opvallend positieve en negatieve reviews door naar de betrokken zorgmanagers, met als doel om ervan te leren.

Om structureel meer ZorgkaartNederland-reviews op te halen is een advies in de handleiding voor het cliëntevaluatiegesprek opgenomen. Lotte: “We adviseren om aan het einde van het gesprek cliënten en naasten te vragen of ze al een review hebben ingevuld en we hebben een flyer die medewerkers kunnen meegeven. Ook bij de recepties van de locaties liggen deze flyers.”

Een waardering op ZorgkaartNederland in 2020 over locatie Molentocht:

“De benadering ervaar ik als persoonlijk. Toen mijn vader hier kwam wonen hebben we een uitvoerig gesprek gehad zodat er een plan kon worden opgesteld om passende zorg te verlenen aan mijn vader. Er wordt veel interesse getoond in wie mijn vader is en wat belangrijk is voor hem. De verzorgenden kennen mijn vader allemaal en als ik kom is er een tafel geregeld met koffie en een koekje erbij. Het voelt huiselijk en prettig.”