Op afstand helpen herinneren en motiveren
Tessa herinnert cliënten aan bepaalde gebeurtenissen en afspraken en stimuleert om dagelijkse handelingen te doen. “Tessa ondersteunt in de dagstructuur. Zo kan zij vragen of de cliënt al gedoucht heeft, de medicatie ingenomen en al heeft ontbeten. Dat laatste voorkomt ondervoeding en dat is een groot risico voor veel ouderen.” Tessa kan ook opmerken dat je om 13.00 uur een afspraak hebt, waarvoor het handig is om je nu alvast klaar te maken. De nodige en gewenste mededelingen worden vooraf ingesteld. “Het fijnst is wanneer een naaste - bijvoorbeeld de mantelzorger - hierbij kan helpen en de melding blijft bijhouden. Dat vergroot de betrokkenheid en biedt nog meer opties, want zo kan Tessa ook aankondigen dat vandaag je neefje jarig is met de tip om hem te bellen. En alles is op afstand instelbaar en elk moment te wijzigen. Ook door meerdere familieleden.”
Vele voordelen
Tessa kent vele voordelen. Niet alleen behoudt en vergroot de robot de zelfstandigheid van een cliënt; ook het zelfvertrouwen groeit, door het gevoel meer grip te hebben. De inzet van Tessa scheelt ook zorg- en contactmomenten van de mantelzorger en thuiszorg en stelt zorg uit. “Tot twee uur fysieke zorg per week!” Door redelijk snel te starten met Tessa blijft men meer dingen zelf doen en daardoor ook meer bewegen. Ook heeft het gunstige effecten bij beginnende dementie, zodat men al gewend is aan Tessa en zij voor meer en meer herinneringen ingezet kan worden. “Onze wijkverpleegkundigen en casemanagers zijn overtuigd”, vertelt Desirée enthousiast. Na de positieve testfase werd Tessa al snel bij de eerste cliënten ingezet en dat aantal blijft stijgen. Na enkele maanden zitten we nu al op ruim 50 ingezette Tessa’s. Daarmee hebben we in de provincie Noord-Holland de hoogste inzet en horen we zelfs landelijk bij de koplopers met deze robot!
Meer weten?
Meer weten over Tessa of over onze andere digitale hulpmiddelen? Mail Desirée via zorgtechnologie@zorgcirkel.nl.