Regio Zaanstreek

Regio Zaanstreek bestaat uit de locaties Saenden in Zaandam, Jonkerhof en De Keern in Landsmeer en Torenerf in Wormer. Ook is er een aantal zelfstandige woningen in de Amandelbloesem in Wormerveer. Daarnaast biedt de regio Zaanstreek Zorg Thuis, georganiseerd vanuit vier lokale teams. De locaties hebben gemeen dat steeds meer accent ligt op zorg aan mensen met dementie en bij somatische cliënten die steeds zwaardere lichamelijke beperkingen hebben.

Meer tijd en aandacht voor de cliënt

Bij de locaties Torenerf, De Keern en Jonkerhof hebben we in 2019 het accent vooral op de aanstelling van extra medewerkers in de huiskamers gelegd. Veel bewoners brengen een groot deel van de dag door in een gezamenlijke huiskamer. Het biedt hun rust en overzicht als daar permanent een vertrouwde medewerker aanwezig is die zorgt voor een huiselijke sfeer en persoonlijke aandacht voor hen heeft en voor de aanwezige mantelzorgers. Door deze medewerkers is ook meer tijd en rust ontstaan bij het zorgteam om hun zorgtaken veilig en persoonsgericht te verrichten.

De extra inzet van een activiteitenbegeleider (Jonkerhof) betekende meer activiteiten die passen bij de persoonlijke behoeften van de cliënt, zowel individueel als in kleine groepen.

Door een dagdeel per week wondverpleegkundige zorg (Torenerf, Saenden) is de kwaliteit van wondzorg bij cliënten verbeterd en de kennis bij medewerkers vergroot.

Door extra inzet van een psycholoog (Torenerf, de Keern, Jonkerhof) is onbegrepen gedrag bij cliënten beter geduid en het team was daardoor beter in staat om persoonsgerichte zorg te bieden.

Er is voorzichtig begonnen met het ‘thuisbezoek’ (Torenerf, Saenden), waarbij het intakegesprek al bij de nieuwe cliënt thuis wordt gevoerd. Hierdoor leren we de cliënt al direct beter kennen wat het verhuizen naar een locatie voor de cliënt makkelijker maakt.

Door de extra inzet van medewerkers zorg en welzijn is er meer tijd en aandacht ontstaan voor cliënten. De inzet van medewerkers op deskundigheidsniveau 1 en 2 in de huiskamer en bij welzijnsactiviteiten verliep soepel. Wat in 2019 niet volgens planning lukte, was het aanstellen van extra zorgmedewerkers van niveau 3 en 4 voor intensieve zorgmomenten in de ochtend en avond. Door deze en andere moeilijk te werven medewerkers aan te stellen op het moment dat zij beschikbaar waren, hebben wij bewust al in 2019 een voorschot genomen op de plannen voor 2020.

Locaties in cijfers

Torenerf