Onderzoek naar onbegrepen gedrag

Waarom reageert iemand op een bepaalde manier? Op zoek gaan naar de reden achter het gedrag kan dit verklaren én mogelijkheden bieden om het op te lossen. In regio Purmerend is op locatie De Viervorst een Persoonlijk Begeleider Bijzondere Doelgroep aangesteld om zich hiermee bezig te houden.

'Van toegevoegde waarde'

Sinds juli 2019 werkt Linda Jonker als PBBD’er (Persoonlijk Begeleider Bijzondere Doelgroep) 20 uur per week in De Viervorst in Purmerend.

Linda: “Alles begint bij het goed leren kennen van de bewoner. Ik nodig familie uit om samen een zo uitgebreid mogelijke levensloop te maken. Hierdoor ontstaat soms een heel ander beeld van de bewoner dan we in eerste instantie hadden. Ook kijken we wat er nodig is om iemand de dag comfortabel te laten starten, welke activiteiten iemand leuk vindt en hoe we een bewoner het gevoel kunnen geven dat hij erbij hoort en zich nuttig voelt. Daar betrekken we graag de mantelzorger bij; die is ervaringsdeskundige en staat dicht bij de cliënt. De mantelzorger kan ook invulling geven aan de dagbesteding en aan de wensen van de bewoner. Op die manier kunnen we heel persoonsgericht werken. Daardoor voelt iemand zich na opname snel ‘thuis’ en kan onbegrepen gedrag worden voorkomen.

Als onbegrepen gedrag niet af te wenden is, verdiep ik me in de gezondheid van de bewoner om uit te sluiten dat het gedrag niet daaruit voortkomt, en kijk ik naar de geschiedenis/levensloop. De sfeer op de afdeling is ook van essentieel belang om de rust optimaal te houden en prikkels te voorkomen. Bij alles wat ik doe, werk ik nauw samen met verschillende collega’s, zoals de arts, psycholoog, activiteitenbegeleider en huiskamerassistenten, en deel ik mijn ervaringen. Alle disciplines zijn nodig en daarbinnen ben ik de verbindende factor."

We hebben nog vele stappen te zetten in het persoonsgericht werken. De functie van PBBD’er helpt daarbij. Juist omdat Linda niet in de drukte van de dag zit, brengt zij de rust mee die nodig is voor een goede observatie en een goed gesprek. De Zorgcirkel ziet dan ook de toegevoegde waarde van de PBBD’er.

pbbd 2.jpg