Opleiden en behouden

Met het aanbieden van verschillende vormen van innovatief werken en leren, zoals speciale opleidingen voor zij-instromers, het traineeprogramma en het duale hbo-v studietraject Wijkverpleegkundige zorg, binden we nieuwe medewerkers aan de zorg. Ook bieden we huidige medewerkers de kans zich verder te ontwikkelen, zoals met WelSlagen en een cursus voor leidinggevenden, en verkleinen we zo de uitstroom.

Proeftuinen voor zij-instromers

Na het succes van de eerste unieke opleiding Proeftuin Innoverend Leren in Saenden, Zaandam, zijn op 1 april twee nieuwe groepen gestart. Maar liefst 35 kersverse zij-instromers durven het aan en maken een carrièreswitch naar de zorg. De komende anderhalf tot twee jaar worden de studenten opgeleid tot helpende, verzorgende of verpleegkundige. En dan alles binnen de muren van Westerhout in Alkmaar en Sint Nicolaashof in Volendam.

groepsfoto proeftuin.jpg

Trainee-programma: Healthcare YPP

Vanuit het lerend netwerk (De Zorgcirkel, Omring en Zorgbalans) en in samenwerking met organisatieadviesbureau Common Eye startte in februari het Traineeship Healthcare Young Professional Program. Per zorgorganisatie zijn twee recent afgestudeerde master trainees een tweejarig dienstverband aangegaan. Naast het werken aan actuele vraagstukken krijgen de trainees trainingen om te werken aan professionele vaardigheden. Denk dan aan samenwerken, organisatiekunde, persoonlijk leiderschap, projectmanagement, programmamanagement, communicatiestijlen, veranderkunde, groepen begeleiden en innovatie in maatschappelijke organisaties.

Fleur en Eef
De trainees binnen De Zorgcirkel zijn Fleur Vis en Eef Pothast. Fleur houdt zich bezig met de veranderde zorgvraag door de vergrijzing en krapte op de arbeidsmarkt in de regio’s Egmond, Heiloo en Alkmaar. Daarnaast onderzoekt zij het gebruik maken van eHealth en domotica bij mensen die nog zelfstandig thuis wonen en richt ze zich op het verbeteren van de leefwereld van mensen met dementie. Eef focust zich op cliënttevredenheidsonderzoek, persoonsgericht werken, vastgoed en samenwerkingen met andere organisaties.

"Ik vind alle veranderingen en ontwikkelingen die spelen rondom de ouderenzorg ontzettend interessant. Bovendien krijg ik veel energie van de visie en werkwijze van De Zorgcirkel. Ik ben daarom ook heel blij dat ik de kans heb gekregen om door middel van dit traineeship mijzelf verder te kunnen ontwikkelen en daarbij een bijdrage te leveren aan een vernieuwde en verbeterde ouderenzorg."

Eef Pothast, Trainee

WelSlagen

Voor bij wie de basiskennis en –vaardigheden nog sterker kunnen om een opleiding in de zorg te starten, vergroten wij de kansen met project WelSlagen. Een zomerprogramma - samen met MagentaZorg en ROC Kop van Noord-Holland - waarin elf deelnemers zich in vier maanden tijd met lessen, stage en coaching zo ontwikkelen dat ze deel kunnen nemen aan de werken/lerenopleiding Verzorgende IG niveau 3, met focus op de thuiszorg. Negen deelnemers behaalden hun certificaat en stroomden door.

HR-adviseur Anne de Valk: “Terwijl hun basiskennis en –vaardigheden eerst nog niet voldoende waren om direct met de opleiding Verzorgende IG te starten, hebben zij dankzij hun praktische kennis en ervaring vanuit WelSlagen nu zelfs een streepje voor op andere leerlingen!”

Olga Lescika is heel blij met de kans die WelSlagen haar bood. Olga: “Ik werkte in de huishouding en wilde graag doorgroeien in de zorg, want daar kan ik echt iets voor mensen betekenen. Maar ik kom uit Letland en heb geen Nederlandse diploma’s. Ik was dolblij dat ik mee kon doen aan WelSlagen, want nu heb ik al extra ervaring opgedaan én kan ik de opleiding Verzorgende IG starten! Daar ben ik heel dankbaar voor.”

20190828 certificering welslagen.jpg

Leerplein

Je bent nooit uitgeleerd! In het online leerportaal Leerplein vinden medewerkers allerlei leuke, interessante en ook de verplichte leer- en ontwikkelinformatie voor het werken in de ouderenzorg. In 2019 hebben we de leermodules uitgebreid en toegankelijker gemaakt en is het gebruiksgemak vergroot. Hierdoor hebben medewerkers meer gebruik gemaakt van Leerplein.

Leiderschap op elk niveau

Binnen De Zorgcirkel stimuleren we het nemen van initiatief en verantwoordelijkheid. Leidinggevenden worden hierin ondersteund met een tweejarig leiderschapsprogramma gericht op transformationeel leiderschap. In 2019 ging dit van start met een vervolg in 2020.